LPI LPII NORDUCH C.I.B
SEVCH RLDN RLDF RLDA RLDM SE RallyCH SKBV VeteranCH
Estellet´s Hedda-Lovely (Hedda).
Mentalbeskrivning 2011-07-01
Timrå BK
Mentalbeskrivare: Anna Holter
|
|
|||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Kommentar |
1a.
KONTAKT |
Avvisar
kontakt - morrning och/eller bitförsök. |
Undviker
kontakt - skyggar och drar sig undan. |
Accepterar kontakt - helt oengagerad, men drar sig inte undan. |
Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad. Hedda |
Intensivt
kontaktbeteende mot testledaren, kan hoppa och gnälla. |
|
1b.
KONTAKT |
Följer
ej med trots upprepade försök att locka. |
Följer
med motvilligt. Strävar |
Följer
med hela sträckan, neutral.
|
Följer
med villigt. Engagerar sig. |
Följer
med villigt. Visar intensivt intr. mot testl. hoppar, gnäller. |
|
1c. KONTAKT
|
Avvisar.
Morrar och/eller bitförsök. |
Undviker,
drar sig undan, söker stöd hos föraren.
|
Accepterar. Är
neutral. |
Accepterar. Svarar
med kontaktbeteende. |
Accepterar.
Intensivt kontaktbeteende mot testledaren. |
|
2a. LEK 1 |
Leker
ej. |
Leker
ej men visar intresse. |
Leker - startar långsamt men blir aktiv. |
Leker
aktivt, startar snabbt. |
Leker
mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
Trasan tre gånger
Maias längd, tjockleken – hennes bringa i omfång |
2b. LEK 1 |
|
|
Griper
försiktigt eller nyper i föremålet. |
Griper
direkt med hela munnen. |
Griper
direkt, hugger föremålet. |
|
2c. LEK 1 |
|
Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot. |
Biter
- drar emot, släpper, tar om. |
Griper
direkt med hela munnen, drar emot tills testl. släpper. |
Griper
direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testl. släpper. |
|
3a. JAKT |
|
Startar
men avbryter. |
Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. |
Startar
med hög fart, målinriktad - bromsar in vid bytet. |
Startar
direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
|
3b. JAKT |
Nonchalerar
bytet/springer ej fram. |
Griper ej, nosar på föremålet. |
Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. Hedda |
Griper
direkt, släpper. |
Griper
direkt. Behåller bytet i minst 3 sek. |
Grep första
gången och drog den hela vägen ner, 2:a gången drog den halvvägs ner
sedan fastnade den. |
4.
AKTIVITET |
Är
ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är
uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger. |
Är
uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka akt. -höjningar. |
Är
uppmärksam, ngt. orolig. Vandrar runt efter hand. |
Är
orolig. Växlar snabbt aktiviteter. |
|
5a. AVST. LEK |
Engageras
ej av fig. Ointresserad. |
Kontroll. Avbrott kan förekomma. |
Intresserad,
följer fig. utan avbrott. |
Intresserad,
vill iväg. Enstaka startförsök. |
Mycket
intr. Vill iväg. Upprepade startförsök. |
|
5b. AVST. LEK |
Inga
skall eller morrningar. |
Enstaka
skall och/eller morrningar under mom. första del. |
Enstaka
skall och/ eller morrningar under mom. första och andra del. |
Visar
hotbeteende, skall och morrningar under mom. första del. |
Visar
hotbeteende, skall och morrningar under mom. första och andra del. |
|
5c. AVST. LEK |
Går
ej fram till figuranten utan hjälp. Ointresserad. |
Går fram när figuranten pratar eller bollar med föremålet. |
Går
fram till den dolda, men talande figuranten. |
Går
fram till fig. med låg kroppsställning och/ eller tidsfördröjning. |
Går
fram direkt till fig. utan hjälp. |
Enda hunden
som sprang fram till figgen. |
5d. AVST.LEK |
Visar
inget intresse. |
Leker
ej men visar intresse.
|
Leker,
griper försiktigt, släpper, drar ej emot. |
Griper
direkt. Kan släppa och ta om. Drar emot. |
Griper
direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej. |
|
5e. AVST. LEK |
Visar
inget intresse. |
Blir
aktiv men avbryter. |
Är
aktiv med fig. när denne är aktiv. |
Är
aktiv med fig. intresse även mot passiv fig. |
Uppmanar
passiv fig. till fortsatt lek. |
|
6a. DUMPEN. |
Stannar,
kort stopp. |
Hukar
sig och stannar. |
Gör
undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr
högst 5 meter. |
Flyr mer än 5 meter. |
|
6b. DUMPEN. |
Visar
inga hot-beteenden. |
Visar
enstaka hot-beteenden. |
Visar
flera hotbeteende under längre tid. |
Visar
flera hotbeteenden och någon attack. |
Visar
hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett.
|
|
6c. DUMPEN. |
Går
fram när fö. lägger ner overallen/går inte fram. |
Går fram när fö. sitter på huk o talar till overallen -lockar på hunden. |
Går
fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går
fram till overallen när föraren gått halva avståndet. |
Går
fram till overallen utan hjälp. |
|
6d. DUMPEN. |
|
|
Båge eller tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen. |
Båge
eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan
tillfällena. |
Visar
stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
|
6e. DUMPEN. |
Inget intresse för overallen. |
Stannar
upp. Luktar/tittar på overallen vid ett tillfälle. |
Stannar
upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen. |
Biter
i/lek mot overallen. Intresset minska efter hand. |
Biter
i/leker med overallen vid två eller fler passager.
|
|
7a. SKRAMMEL. |
Stannar,
kort stopp. |
Hukar
sig och stannar. |
Gör
undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter. Hedda |
Flyr
mer än 5 meter. |
|
7b. SKRAMMEL. |
Går
inte fram |
Går fram när föraren sitter på huk o talar till skramlet - lockar på hunden. |
Går
fram till skramlet när föraren står bredvid. |
Går
fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. |
Går
fram till skramlet utan hjälp. |
|
7c. SKRAMMEL. |
|
Liten
båge, el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna. |
Båge
el tempoväxling vid första passagen. Minskat utslag vid andra passagen.
|
Båge
el tempoväxl vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena.
|
Visar
stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager. |
|
7d. SKRAMMEL. |
Inget intresse för ljudkällan. |
Stannar
upp. Luktar på ljudkällan vid ett tillfälle. |
Stannar
upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen. |
Biter
i/lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter
i/leker med skramlet vid två eller fler passager. |
|
8a. SPÖKEN |
Visar
inga hot-beteenden. |
Visar
enstaka hotbeteenden. |
Visar
flera hot-beteenden under längre tid. |
Visar
flera hotbeteende och någon attack. |
Visar
flera hotbeteende och flera attacker. |
|
8b.
SPÖKEN
|
Enstaka
kontroll, därefter inget intresse/skärmar av sig. |
Tittar till mot spökena då och då. |
Kontrollerar/handlar
mot spökena. Långa avbrott |
Kontrollerar/handlar
mot båda spökena. Kortare avbrott |
Kontrollerar/handlar
mot båda spökena under hela momentet. |
|
8c. SPÖKEN |
Uppehåller
sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. |
Uppehåller
sig i huvudsak framför eller bredvid föraren, Någon avstånds
reglering. |
Uppehåller
sig i huvudsak framför eller bredvid fö. Pendlar mellan flyktstart och
kontroll. |
Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll. Hedda |
Flyr
längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna
platsen. |
Bakom –
stod i princip så jag kände henne hela tiden. Aldrig sträckt koppel. |
8d. SPÖKEN |
Går
fram när föraren tagit av figgens förklädnad. |
Går fram när föraren talar med figgen/ lockar på hunden. Hedda |
Går
fram till spöket när föraren står bredvid. |
Går
fram till spöket när föraren gått halva avståndet. |
Går
fram till spöket utan hjälp. |
|
8e.
SPÖKEN |
Avvisar
eller undviker kontaktförsök. |
Accepterar
kontakt - helt oengagerad. Men drar sig inte undan. |
Besvarar kontakt när figurant bjuder. |
Tar
kontakt själv. Balanserad. |
Intensivt
kontakt-beteende mot figuranten. Kan hoppa och gnälla. |
|
9a.
LEK 2 |
Leker
ej. |
Leker
ej men visar intresse. |
Leker - startar långsamt men blir aktiv. Hedda |
Leker
aktivt, startar snabbt. |
Leker
mycket aktivt, startar mycket snabbt. |
Lekte bättre
än vid starten. |
9b.
LEK2 |
|
Griper
ej direkt, nosar först på föremålet. |
Griper försiktigt eller nyper i föremål. |
Griper
direkt med hela munnen. |
Griper
direkt, hugger föremålet. |
Hänger i
trasan. Enda hunden på
beskrivningen som kampade. |
10.
SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Kontroller
som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad
aktivitet. |
Avtagande
reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till
aktivitet/passivitet |
Avbryter
aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet. |
Kvarstående
oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flykttendenser/avstår
skott. |
|